Historia i cel
Początki firmy
Pierwszą lokomotywą ze zdalnym radiowym sterowaniem produkcji Akerstroms/ Szwecja była lokomotywa 401Da pracująca w Hucie Częstochowa. Rozpoczęła praćę w 1995 roku obsługując jednoosobowo przewozy w Hucie. Od tego czasu około 100 lokomotyw zostało wyposażonych w Polsce w sterowanie radiowe. Główną przyczyną jest konieczność obniżania kosztów i możliwość przejścia na obsługę jednoosobową. Jednocześnie zwiększa się bezpieczeństwo manewrów, gdyż w maszynista jest zawsze na początku składu.
Zniknęła również jedna z przyczyn wypadków, które były błędy w komunikowaniu się maszynisty z ustawiaczem.
Oprócz kasycznych manewrów sterowanie radiowe pozwoliło usprawnić takie operacje jak wprowadzanie wagonów na obrotnicę wagową, podstawienie cystern cementowych do załadunku i podstawianie wagonów do załadunku piasku. Maszynista wyposażony w nadajnik radiowy, stoi w miejscu, gdzie dobrze widzi całą operację.
Sterowanie radiowe znalazło również zastosowanie w pociągach sieciowych, gdzie przestawienia składu w trakcie prac montażowych są wykonywane z górnego pokładu.
Obecna misja
Zaangażowanie w bezprzewodowe sterowanie
Radioautomatyka Sp.z.o.o. dostarcza systemy zdalnego sterowania, które wykorzystują radio do komunikacji na odległość. Taki sposób transmisji danych jest niezależny od połączeń fizycznych. Podstawowy system składa się z nadajnika („pilota”) i odbiornika, przesyłającego komendy bezpośrednio do maszyny. Łączność z maszyną możliwa jest za pomocą interfejsu CAN, Fieldbus, wyjść proporcjonalych, wyjść cyfrowych itp.
Sterowanie radiowe ma wiele zastosowań. Zdalne sterowanie to uniwersalna technologia oferująca wiele możliwości usprawnienia i unowocześnienia pracy urządzeń. Systemy zdalnej kontroli radiowej mogą być rozwiązaniem do sterowania:
- bram,
- drzwi,
- szlabanów,
- wentylatorów,
- reflektorów,
- maszyn ciężkich; HDS, dźwigów budowlanych, pomp i suwnic.
– stacjonarnych, mobilnych i wszędzie tam, gdzie użycie kabli jest niemożliwe lub niewygodne.